Az e-learning kialakulásának lépései
Az ismeret átadás, tanítás folyamata az idők során folyamatosan alkalmazkodott a tanulók és a tanítók lehetőségihez és szükségleteihez. Az ősember valószínűleg pontosan megmutatta gyermekének, hogyan kell tüzet rakni, illetve, ho
Az ismeret átadás, tanítás folyamata az idők során folyamatosan alkalmazkodott a tanulók és a tanítók lehetőségihez és szükségleteihez. Az ősember valószínűleg pontosan megmutatta gyermekének, hogyan kell tüzet rakni, illetve, hogy melyik bogyó ehető és melyik nem (ettől persze a felfedező hajlam valószínűleg megetetett az ősgyerekkel más bogyót is, ami után az ősember megmutathatta pl. a gyógyító bogyókat is.). Az írásbeliség kialakulása és sokkal későbbi elterjedése maga után hozta az „iskolák”, „egyetemek” kialakulását, ahol továbbra is nagy szerepe volt a tanár és a diák közvetlen találkozásának. Ha megint jelentőset ugrunk az időben, akkor azt látjuk, hogy később annyi információ, tudás állt rendelkezésre és olyan sokan akarták ezt elsajátítani, hogy egyszerűen kinőttük a a személyes találkozáson alapuló oktatási formákat. Sok esetben földrajzi, politikai, gazdasági akadálya volt/van annak, hogy a tanár és tanuló egymással személyesen találkozva valósítsa meg a tudásátadást.
A személyes találkozás nélküli ismeret átadás egyik tradicionális módja a könyv. A tudás birtokosa leírta a megosztani kívánt tudást, szorgos kezek, majd automata gépsorok pedig a kívánt példányszámban lemásolták azt. A „könyvalapú” oktatás hátránya azonban, hogy elvész a személyesség a folyamatból, a tanár-diák viszony személytelenné válik, nincs, illetve csak nagyon nehézkes a visszacsatolás, a kommunikáció a két fél között.
Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan hívta életre a „kereslet” az e-learninget, mint XXI. századi oktatási formát.
Távoktatás
A távoktatás egy olyan képzési forma, melyben a tanárt „felváltja” a tankönyv, adott esetben kiegészítve valamilyen hanganyaggal vagy filmmel. A tanár szerepe ebben a módszerben az ösztönzés, rávezetés,. A képzés feltételezi a tanuló motiváltságát, önállóságát, hiszen a tanár jelenléte nélkül a tudás elsajátítása nem kontrollálható. Előnye, hogy elméletileg korlátlan azon tanulók létszáma, akik egy-egy kurzust elvégezhetnek, csak a gazdasági megfontolások szabhatnak határt a könyv, hanganyag, stb. sokszorosításának.
Számítógéppel támogatott oktatás
Ez az elektronikus tanítás első mérföldköve, mely annyit jelent, hogy számítástechnikai eszközök segítségével történik a tanítás. A tanuló otthoni vagy nyilvános számítógépen betöltött egy programot, amely segítségével nyelvet tanult, kémia molekulákat láthatott térben vagy felkészülhetett a KRESZ vizsgára. A módszer előnye, hogy a tanulókhoz a tanár a frissített anyagot sokkal gyorsabban juttathatta el, azonban szerepe nem változott: úgy kellett megírnia az anyagot, hogy a diák önállóan, motiváltan tudja azt elvégezni.
Internetes alapú tanulás
Az internet illetve a számítógépes hálózatok megjelenése felgyorsított a számítógéppel történő tanulás elterjedését. Kezdetben csak maguk a programok, illetve jegyzetek, könyvek kerültek fel a hálózatra, váltak a korábbinál sokkal gyorsabban elérhetővé a tanuló számára. Mára a dolog komplexebbé vált, megjelentek azok az alkalmazások (LMS-Learning management system), amelyek egyszerre képesek megfelelni a korábbi és a jelenkori elvárásoknak, hiszen:
- a tananyagok szinte valós időben frissíthetők, így a tanulók kizárólag a legfrissebb tananyagból tanulhatnak - a tanár azonnali visszajelzést kap(hat) a tanuló teljesítményéről - a tanár és a diák meghatározott feltételek mellett a virtuális térben találkozhat, vagyis valós idejű kommunikációs csatornák építhetőek ki a tanár és a diákok között.
Vitatkoznál, véleményed van? Várjuk kommentedet!