Mesélj egy jó történetet!
Mesélj egy történetet! Mindenki emlékszik erre a mondatra gyermekkorunkból, amikor a szüleinket nyaggattuk. Biztosan az Ön gyerekei is könyörögnek majd. Pedig sztorit (vagy mesét?) nem csak a gyerekek szeretnek hallgatni.
Az egész szó
Mesélj egy történetet! Mindenki emlékszik erre a mondatra gyermekkorunkból, amikor a szüleinket nyaggattuk. Biztosan az Ön gyerekei is könyörögnek majd. Pedig sztorit (vagy mesét?) nem csak a gyerekek szeretnek hallgatni.
Az egész szórakoztatóipar a történetmesélésből él. A TV, a mozi, de még a sport is a történet mesélésről szól. A celebek és hírességek abból csinálják a nagy pénzeket, hogy sztorikat forgatnak/gyártanak maguk körül. Az emberek szeretik ezeket hallgatni és ezt díjazzák is. Ősi ösztönök ezek.
A történetmesélés azóta velünk van, amióta az ősemberek körbeülték a tüzet a barlangban. Képzelje el azt a kihívást, amikor egy csapat éhes, rémült, remegő vadembernek kell mesélnie. A történetek évezredek óta szórakoztatnak, oktatnak, izgatnak és ma is ugyanúgy bűvölnek el mindenkit, mint régen.
Miért fontos ez Nekem?
Ha a prezentációidban történeteket mesél, akkor ez meglátszik az eredményben is. Többet fog eladni, meggyőzőbb lesz, látványosan növekszik a hatékonysága. A fentiek mellett jobban is fogja érezni magát, mert történetet mesélni mindig kényelmesebb, mint beszédet tartani.
Legtöbbünk szívesebben mesél el egy történetet, mint tart meg egy beszédet. A tréningeken is gyakran tapasztalom, hogy a beszéd tartása sokszor együtt jár a stresszel és a belső félelemmel. A történetmesélés mindenkinek könnyen megy. Sokszor tanácsolom a résztvevőknek, ha izgulósak, akkor egészítsék ki a beszédüket egy-egy történettel, mert ez megnyugtat.
Egy jó történetmesélés sokat segít az üzenetek célba juttatásában is, ezért soha ne legyünk lusták belerakni egy jó értékesítési vagy egyéb üzleti prezentációba.
Nézzünk meg néhány általános szabályt a jó történetmesélésre. (akit "tudományosan" is érdekel a dolog, azok ismerkedjenek meg a Heath fivérek SUCCESS modelljével)
A hatásos történet három alap eleme:
1. Ellentét, konfliktus: A konfliktus megragadja a figyelmet. Dolgozza hát ki, tegye színessé, legyen benne nyugodtan kontraszt, ellentét.
2. Megoldás: Legyen megoldás, még ha néha ez nem is teljesen igaz!
3. Fókuszpont: Azért mesélünk történetet, hogy valamire rávilágítsunk. Ennek megfelelően a jó történet kapcsolódik az üzenethez, vagy annak valamelyik eleméhez.
Érdemes történetet mesélni, mert:
- Olyanról beszélhetünk, amit átéltük, ezért nem kell memorizálni az előadás előtt
- Az Ön története, biztos, hogy senki más nem fogja elmesélni, egyedi lesz.
- A résztvevők különlegesnek érzik magukat, hogy megosztjuk velük a tapasztalatunkat, életünket.
A jó sztori előre átgondolt és megfogalmazott, arra fókuszál, ami a mondanivalónk. A legnehezebb feladat, hogy a lényegtelen részleteket kidobáljuk. A hallgatóknak nem kell minden részlet. Ne feledjük, hogy a történet nekik szól és nem rólunk!
A történetnek nem kell viccesnek lenni. Ha mégis az, az már csak bónusz.
Mint minden mesélőnek, Nekünk is jogunk van egy kis kreativitásra. A legjobb, ha a történet 100%-osan igaz, de a legfontosabb, hogy HIHETŐ legyen. Néha az igaz sztorik is hihetetlenek, ezekre nem érdemes túl sok időt fordítani. Ha úgy érzi, akkor változtasson meg néhány részletet, hogy könnyebb legyen előadni vagy illusztrálni a fókuszpontokat.
Ha a történet fájdalmas- nem tudja előadni sírás vagy túl sok érzelem nélkül, – akkor kerülje el!
Összefoglalva:
- Meséljünk történeteket erősítve az üzeneteinket
- Meséljünk történeteket, hogy jobban emlékezzenek a mondanivalónkra
- Meséljünk történeteket, hogy többet adjunk el, meggyőzőbbek legyünk
A legjobb szónokok mesterei a történetmesélésnek. Ha sikeresebb előadó akar lenni, akkor meséljen történetet.
Dr. Z