Úton a coaching ROI felé - A coaching és az üzleti célok összekapcsolása, a coaching hatása
Szerző: Ábri Judit
(A cikk alapjául Lisa Ann Edwards ACC azonos témájú cikkei szolgálnak a Coaching World-ból)
A legtöbb coachnak és a coaching programot szorgalmazó HR vezetőnek, a programok szponzorainak az napjaink kihívása
Szerző: Ábri Judit
(A cikk alapjául Lisa Ann Edwards ACC azonos témájú cikkei szolgálnak a Coaching World-ból)
A legtöbb coachnak és a coaching programot szorgalmazó HR vezetőnek, a programok szponzorainak az napjaink kihívása, hogy a coaching munkát az üzleti igények figyelembe vételével alakítsák annak érdekében, hogy a coachingra fordított idő és energia kézzel fogható és pénzben, számokkal mérhető eredményt hozzon.
Üzleti eredmény - elvárás orientált megközelítést alkalmazva, már az induláskor kötelező az összes ráható és befolyással bíró személy igényének, a coaching folyamat iránt támasztott szempontoknak és várakozásnak a felmérése.
Ha a következő kérdéseket tesszük fel leendő ügyfelünknek akkor ezek segítenek előmozdítani az üzleti eredmény elvárású megközelítést.
-Mit remél mi fog megváltozni vagy másképp lenni a coaching eredményeként?
-Hogyan fognak a viselkedésbeli változások üzleti/pénzbeli hatást elérni? (pl: bevétel, hatékonyság, ügyfél elégedettség..stb.)
-Hogyan fogja mérni és kiértékelni a coaching sikerességét?
-Mi fog történni másként ha a coaching megüti az Ön által felállított sikerességi mércét?
A coaching egyedülálló vezetői fejlesztési eszköz, mert testreszabott, hatékony, kizárólagos és időtakarékos, kreatív megoldást kínál az ügyfélnek. De ahhoz, hogy TÉNYLEG HASZNOS tudjon lenni, a business coaching titka, hogy a coaching folyamat célja szorosan kell, hogy kapcsolódjon az üzleti célokhoz, hogy valódi, megfogható, pénzben is érzékelhető eredményt hozzon.
Az első és legegyszerűbb mérési pont írásos visszajelzés bekérése a coaching folyamatról. Majd ezt követően a visszajelzések kiértékelése a módja annak, hogy hosszú távon javítsuk és hogyan javítsuk a coaching programot. Sok visszajelzés arról tanúskodik, hogy a coaching program résztvevői hasznosnak találták magát a coachingot, sokat tanultak belőle, de azt is sokszor kifejtik, hogy konkrétan a sikeres munkavégzésükhöz nem járult hozzá. Ebből az a tanulság, hogy szorosabb kapcsolat és kapcsolódás kell a coaching program és a résztvevő/ügyfél igénye között.
A második mérési pont és lehetőség ha azt vizsgáljuk meg, hogy mit tanult, milyen ismereteket sajátított el az ügyfél a coaching folyamat részeként.
A harmadik mérési pont a viselkedésbeli változások; hogy itt mi történt mi változott a coaching folyamat eredményeként.
Az utolsó negyedik mérőpont az elért üzleti hatás kiértékelése, hogy itt milyen konkrét számokat tud felmutatni az elvégzett coaching. Ezeknek a számoknak a pénzben való megjelenítése az ROI szám.
Ha a coaching költségek megtérülését akarjuk mérni akkor a coaching folyamat során adatokat kell gyűjtenünk, amelyek a későbbi mérhetőségét biztosítják. Írásos visszajelzés kérése és tanulási paraméterek rögzítése habár könnyűnek tűnik mégis ez az első komoly lépés a coaching ROI megállapítása felé és komolyabb lezárást ad a coaching folyamatnak mintha csak szóbeli visszajelzésre bíznánk a kiértékelést.
Ahhoz, hogy meg tudjuk határozni, hogy milyen adatokat gyűjtsünk be, meg kell értenünk a coaching program célját.
Ebben a fázisban a kérdéseink például a következők lehetnek:
- Mit gondol miért a coaching a megfelelő megoldás az adott témában? - Kritikus fontosságú-e az adott ügy/téma? - Lehetséges-e a témát üzleti eredményhez kötni? - Mire számítunk mit fog tanulni/elsajátítani az ügyfél a coaching folyamat során? - Vannak-e szervezeti prioritások, amelyek tanulási célként megjelennek a coaching folyamat részeként mint plusz elvárások az ügyfél egyéni fejlődése mellett?
Ha ilyen és hasonló kérdésekre megkapjuk a választ, akkor tudjuk megtervezni a kiértékelés mérési pontjait és szempontjait és azt hogy ezeket ki, mikor és hogyan végzi.
Ekkor már úton vagyunk a Coaching Megtérülésének (ROI) mérése felé.
Az alábbi táblázat a fent leírt (ROI) ÚT 4 szintjét határozza meg, amikor indulunk a visszajelzéstől, következik a tanulás,majd a viselkedésbeli és a legvégén a leghatásosabb és a leginkább üzleti eredményt tükröző mérési pont; az üzleti hatásbeli változás mérése a coaching folyamat végén. Az első két szint sem elhanyagolható mert bármelyiket is választjuk már észrevehető, hogy valamilyen szinten, pontosabban különböző szinteken, de tudatosul bennünk, hogy mit értünk el a coaching folyamat során, milyen változás jött létre.