Miért büdösek a vállalati prezentációk
Egy konferencia mindig stresszt okoz számomra. Tíz prezentációból biztos, hogy legalább kilenc gyilkosan gyenge. Unalmas, érthetetlen, túl sok és lehetne hosszan sorolni. Dühösen megyek haza, sok időm elment fölöslegesen. Holnap is épp
Egy konferencia mindig stresszt okoz számomra. Tíz prezentációból biztos, hogy legalább kilenc gyilkosan gyenge. Unalmas, érthetetlen, túl sok és lehetne hosszan sorolni. Dühösen megyek haza, sok időm elment fölöslegesen. Holnap is éppen megyek egyre, már előre félek .:-)
Prezentációs szakemberként tudom, hogy mind a 9 embernek egyéni megoldásokra van szüksége, hogy a legfinomabb "ételt" tárja a hallgatóság elé, valós gasztronómia élvezeteket okozva. Létezik azonban egy terület, amivel ugrászerűen fejlődhet szinte mindenki, megmentve akár engem is. Ez pedig a "főzés" alapanyagának helyes megválasztása.
A mai post-ban az egyik legfontosabb prezentációs alapanyagról a vállalati template-ről írok, ami nagyon elhanyagolt terület a hazai szaksajtóban.
Szóval, miért büdösek a prezentációk? Az egyik egyértelmű, de kevesek által ismert válasz, hogy gyengék a vállalati template-ek. Miért? Képzeljük el a helyzetet, hogy marketing vezetőként Ön úgy dönt új vállalati template-re van szükség. Valószínűleg elsőként egy grafikus, dizájner vagy marketing ügynökség jut eszébe. Na ők azok, akik nem használnak Microsoft termékeket, csak nagyon ritkán. Néha külön sportot űznek ezen termékek utálatából.Mit tesznek a felkérésre? Kinyitják a Macintosh-ukat, megalkotják a logót, a színeket, egy jó hátteret és bármilyen vizuális elemet.Aztán megnyitják a Powerpointot és bedobálják a kész anyagokat.
Mi a gond ezzel? Azok alkotják meg a vállalati kommunikáció legfontosabb háttéreszközét, akik soha nem prezentálnak és még ennél is kevesebbszer használnak Powerpoint-ot. Ezért lesz a template félkész és használhatatlan. Olyan ez, mintha vennél egy autót, ami kívülről tökéletes és nagyon látványos, de amikor beülsz és elkezded használni, akkor gyorsan kiderül, hogy nincs minden a helyén, hiányzik a légkondi, a rádió nem is működik, a váltó kicsit akad, a fék meg nem fog.Aztán elindulsz. A kérdés, hogy meddig és hova tudsz eljutni egy ilyen autóval. Szerintem nem túl messze. Saját tapasztalatból tudom, hogy a cégek mindössze 5-10%-a rendelkezik olyan powerpoint template-tel, ami valósan megkönnyítené a munkatársak munkáját.
Mi a megoldás? Készítsünk olyan template-t, ami önmagában garantálja, hogy használója elkerülje a leggyakoribb prezentációs hibákat. Megéri a befektetést, mert a következő 2-3 évre garantálhatjuk ezzel, hogy vállalatunk külső (és belső) kommunikációja szintekkel hatékonyabb lesz.
Milyen hibákat tudunk elkerülni egy jó template-tel? - Egységesség hiánya, ami összecsapottságot, felkészületlenséget, tiszteletlenséget sugall - Túl kicsi karakterek, olvashatatlan feliratok - Túl színes és zavaró hatású slide-ok - Rossz felbontású és összevissza képek - Felépítés problémái (pl. vázlat hiánya) és még hosszan lehetne sorolni
A jó template előnyei: - Profi és letisztult üzleti kommunikáció - Egyértelmű és valóban ható üzenetek - Kiemeltebb, kontrasztosabb üzenetek - Kevés kommunikációs "zaj" - Legnagyobb vizuális hibák automatikus elkerülése
Ez egy tipikusan olyan terület, ami nagyon magas ROI-val (return on investment) rendelkezik, hiszen kis energiával (ami persze nagyon céltudatos) realizálhatunk nagy hasznot. Nem csak, hogy érdemes, de szerintem egyenesen kötelező elkészíteni a profi template-t.
dr. Németh Zoltán
(www.drprezi.com, www.enetha.com)